Гаетано Пеше (Gaetano Pesce) – справжній представник громадянина світу. Це людина, чия батьківщина-Італія, і в різні періоди життя він жив і працював у Франції, Англії, Фінляндії, а з 80-х років XX століття живе у США. Складно судити, що ж вплинуло на його творчість та обрану професію. Можливо, це свобода, закладена у цій людині ще від народження. Але залишимо ці поневіряння пошуку істини для мистецтвознавців, для нас Гаетано цікавий своїми оригінальними розробками.
Гаетано Пеше (Gaetano Pesce)- особистість, яка у світі дизайну та архітектури займає одне з перших місць серед кращих. Особистість неординарна- він реалізував себе як архітектор, дизайнер та художник, а, крім іншого, ще й психолог, теоретик та педагог. Всі його роботи - це арт-дизайн, загорнутий в обгортку авангарду. Це спроба наповнити змістом і семантикою повсякденні предмети, які оточують нас щодня і надати їм складне смислове навантаження і натомість спрощення форми. До речі, саме з його подачі ще у 50-ті роки минулого століття став розвиватись функціональний дизайн у всьому світі. Це він запропонував дизайнерам бути простіше і також просто ставитися до створюваних об'єктів.
Улюблене критиками та мистецтвознавцями крісло «UP 5» («Donna»), яке принесло його автору всесвітню популярність у 1969 році, є прототипом пізнішого твору «Up reissue» 2000 року і ще пізнішого «Feminino» 2005 року. Ці крісла поєднує загальна антропоморфна форма, що нагадує жіночу фігуру. Але якщо «UP 5» і «Up reissue» - це алюзія на богиню родючості з яскраво вираженими округлостями, то крісло «Feminino» більше нагадує жінку сучасну, яка стежить за фігурою.
Все те, що характеризує собою авангард, а це експериментальний підхід до творчості, що виходить за звичні рамки, використання несподіваних засобів вираження, символізм в образах та ідеї, можна знайти в об'єктах, створених Гаетано Пеше.
Один з таких прикладів, коли експеримент виходить за звичні рамки сприйняття об'єкта - це тримісний диван La Fiorita (2010 рік). Для міської квартири- це просто знахідка, коли в «кам'яних джунглях» з'являється такий острівець природи, за формою та кольором наближений до натурального, хоч і виглядає дещо іронічно.
Протилежний приклад - диван Notturno a New York (2010 рік) розроблений для фабрики Cassina. Це якась алегорія на тему міста може розглядатися не тільки як меблі, звичайний предмет інтер'єру, але і як філософський об'єкт.
Продовжуючи тематику прямої алегорії, коли об'єкт формою або кольором усвідомлено підштовхує до потрібного сприйняття ідеї, закладеної автором, можна розглянути у варіанті дивану «Montanara» (2009). Кожен побачить тут своє: танення гірських льодовиків, що переходять у водоспади, або просто кругообіг води в природі.
Так само, можна сприймати і серію столів Lagoon Table (2012 рік), Lake Table (2012 рік), Ocean Table (2012 рік). З одного боку може здатися, що ідея дуже проста, але якщо вас відвідує думка, що по-іншому неможливо було зробити, значить перед вами досконалий винахід, логічно завершений і не потребує доробок. Дивлячись на ці столи, виникає асоціація- це тривимірна детальна карта місцевості з фантастичного фільму «Аватар» («Avatar» 2009).
Але Гаетано Пеше не був би майстром авангарду, якби в його арсеналі були роботи лише такого плану. Цілком інша ідея закладена в серію світильників. «Cloud Lamp - Edizioni del Pesce» (2010 рік) - абсолютно непередбачуване поєднання форми, кольору та назви. Ніщо з перерахованого не можна з'єднати щоб одержати логічного сприйняття об'єкта.
Дальше більше. Здавалося б, як можна застосувати форму такої тварини, як слон як світильник? Але для Пеш це не проблема. В результаті маємо зовсім нестандартний світильник, тільки для людини, не позбавленої уяви, що нагадує слона-Elephant Lamp - Edizioni del Pesce (2010). Але якщо форма ще може бути пізнаваною, то поєднання застосованих кольорів зовсім заплутають обивателя. І в цьому вся краса авангарду від Gaetano Pesce.
Досить незвичайно виглядає символізм у світильнику «Cross Lamp» (2013 рік), і причина цього – колір та фактурність матеріалу, застосованого для його виготовлення. Червоний колір, який сам собою тривожний, доповнений ефектом глибини у вигляді нерівномірно розподіленого пігменту. Такий же підхід використаний в іншому об'єкті - це крісло "Devil Chair" (2016 рік), яке стилістично можна об'єднати зі світильником "Cross Lamp".
Окремо слід зазначити унікальні вази від майстра. Ось де повна непередбачуваність та своєрідне трактування. Арт-дизайн (art-design) Гаетано Пеше повністю розкривається саме в подібних об'єктах. "Vaso capelli" (2015 рік) вражає уяву відсутністю стереотипів та штампів. Прикладом того, що в об'єкті важливий і первинний функціоналізм, є вази «Green Vase» (2010 рік) та «La Medusa» (2010 рік). У таких формах простежується якась боротьба протиріч між призначенням об'єкта та його формою, внаслідок чого форма набуває найнесподіванішого рішення.
Окремий пласт творчості Гаетано Пеше - його арт-об'єкти та інсталяції, в яких авангардизм проявляється не менше, ніж у картинах чи архітектурі. Насправді, його майстерність дуже різнобічне в межах мистецтва і своїми об'єктами він доводить свою ж теорію, що модернізм-це зовсім не стиль, а спосіб трактування сьогодення і натяку на майбутнє, в якому зберігається індивідуальність.
Смотрите по теме:
21.05.2017