20 та 21 квітня 2017 року Київ відвідала французький дизайнер зі світовим ім'ям Matali Crasset. Раніше ми анонсували цю подію у нашій рубриці «Новини» https://vio-design.kiev.ua/matali-crasset-v-kieve/
Захід відбувся у рамках творчої програми «Французька весна в Україні».
Маталі провела дві зустрічі з українськими дизайнерами інтер'єру, архітекторами та предметними дизайнерами. Перша зустріч відбулася 20 квітня у DIZAAP Artell і була орієнтована більше на предметний дизайн Matali. Друга зустріч, яка мала ухил на різні інсталяції та соціальні проекти, пройшла 21 квітня 2017 р на майданчику IZONE. Нам пощастило бути присутнім на цьому заході.
Свою презентацію Matali Crasset розпочала роз'яснення методів організації своєї роботи над проектами, про те, як вони взаємопов'язані і який впливають на неї, як на автора, і як впливають один на одного. Наведена схема на перший погляд заплутана, але при детальному ознайомленні все стає зрозуміло та просто.
У Франції, при проектуванні кожної громадської будівлі, до бюджету закладається 1% на створення тематичного арт-об'єкта, який згодом встановлюється або всередині, або зовні. Ця програма так і називається "1% на мистецтво". Заздалегідь спланований бюджет дозволяє уникнути зайвої та неприємної тяганини з бюрократичними механізмами. Відмінна особливість соціальної програми у Франції полягає в тому, що в організації дозвілля враховується підхід спільного проведення всіх членів сім'ї, тобто проявляється турбота про ті самі «сімейні цінності», які популяризують останні роки в Україні. Як приклад такого арт-об'єкта в рамках програми «1% на мистецтво» в громадській будівлі, була наведена інсталяція «Емульсія» (Emulsion), про яку ми згадували в нашій публікації про творчість Matali Crasset https://vio-design.kiev.ua/dizajn-ot-matali-crasset-lakonichnyj-funkcionalizm/
Як стало ясно з розповіді Маталі, навіть з невеликим бюджетом на мистецтво можна досягти дивовижних результатів. Приклад такого результату – це соціальний проект «Pollen» (Пильця). Напрочуд грамотний підхід в організації всього процесу з планування, налагодження контактів та пошуку спонсорів. Маталі була запрошена для роботи над невеликою ділянкою лісу, яка була призначена для відпочинку, але популярністю не користувалася. Вирішення проблеми геніально- воно вкотре доводить, що важлива та цінна ідея. Маталі вирішила спорудити громадську пасіку. На початку організації процесу створюється співтовариство, яке включає активних учасників, організацію з пошиття захисного від бджіл одягу, майстерні з виготовлення вуликів, фахівців з розведення бджіл, фахівців з переробки меду та інших. Кожен представник спільноти робить посильний внесок у створення суспільної пасіки. Інтерес до такої роботи починається задовго до здачі в експлуатацію. Тут важливий і кінцевий результат і, можливо, ще більше, сам процес, коли кожен усвідомлює наскільки важлива саме його робота, що від його внеску залежить подальша доля всього заходу. Проект «Pollen» (Пильця) – чудовий приклад організації спільноти та консолідації суспільства.
Під час більш ніж 2-годинної презентації Matali розповіла про багато своїх проектів, які нас вразили. Це і переобладнання занедбаного президентського палацу в Тунісі, коли для реставрації використовувалися матеріали, які можна було відшукати безпосередньо на місці, а привезеними з-за кордону були лише відеопроектори. З покинутого будинку, що почало руйнуватися, був створений готель, який приймає туристів, які приїжджають помилуватися садами фінікових пальм - місцевою пам'яткою. В даному випадку робота Matali не обмежилася тільки реконструкцією самої будівлі, вона організувала процес роботи SPA та басейну, ресторану та дозвілля постояльців готелю.
Matali Crasset - неймовірно працьовита людина із завидним запасом життєвої енергії. З питань, з'ясувалося, що весь її творчий колектив, це всього 4 людини. Чотири людини разом з нею та її чоловіком (він активно співпрацює з нею у всіх проектах). Її офіс знаходиться поруч із її квартирою і настільки малий, що не може вмістити більше людей, ніж є у її команді. Запитань після завершення презентації було багато. Питання задайся різною спрямованістю: від банальних про те, що ж надихає її, як дизайнера? і до питань про «значення її як творчої одиниці людства».
Після завершення заходу, в особистій розмові, ми поставили своє запитання. Під час підготовки до зустрічі та вивчення творчості Matali, ми звернули увагу, що всі її винаходи та соціальні проекти дивним чином перегукуються з висловом нашого українського філософа Григорія Сковороди «Складне не потрібно. Потрібне не складно». І лише під час заходу помітили ще один зв'язок між Маталі та Григорієм Сковородою – це зовнішня схожість. А питання полягало в тому, що знайома вона з таким висловом і чи згодна вона з ним. У відповідь Маталі зауважила, що справді є схожість у сприйнятті обома навколишнього світу і що, по суті, вона теж філософ, як і Сковорода. Коли ми їй показали зображення нашої купюри, номіналом 500 гривень її здивування було непідробним- щирий сміх. Маталі сфотографувавши 500 гривень, наголосила, що її батько дуже схожий на Григорія Сковороду. То, може, український і французький народ набагато ближче один до одного, ніж це прийнято вважати?
Фрагмент виступу Matali Crasset у Києві 21 квітня 2017 року
Смотрите по теме:
22.04.2017